Welke kabel heb ik nodig voor mijn elektrische auto?


Vandaag de dag zijn er steeds meer mensen die in een elektrische auto rijden. Logisch, een elektrische auto is namelijk niet alleen veel duurzamer maar in veel gevallen ook nog eens goedkoper. Je bent namelijk geen geld meer kwijt voor jouw stroom. Nu is het wel zo dat je jouw elektrische auto met regelmaat zal moeten opladen. Aangezien nog niet iedereen bekend is met het kiezen van de juiste kabel voor het opladen van een elektrische auto hebben we de belangrijkste informatie in dit artikel voor je op een rijtje gezet. Door dit bij de hand te houden kom je binnen no time uit bij de kabel die je nodig hebt.


De verschillende soorten kabels

Om te zien welke soorten kabels er te vinden zijn voor de elektrische auto is het noodzakelijk om stil te staan bij de snelheid van de opladers. Er zijn 3 categorieën van laadsnelheden. Deze zijn langzaam, snel en super snel. Langzaam laden kan gemiddeld 6-12 uur duren bij een vermogen van ongeveer 3kW. Het snel laden kan tot 4 uur duren om volledig op te laden bij een vermogen van 7kW-22kW. Het super snel kan tot een uur duren voor een volledige lading bij een vermogen van 50kW-120kW. Je kunt ook wisselstroom (AC) of gelijkstroom (DC) opladen. De kabel die je nodig hebt is afhankelijk van het type lader dat wordt gebruikt en de inlaatpoort van het voertuig. We hebben de belangrijkste soorten kabels voor je onder elkaar op een rijtje gezet:

  • 3 Pin aansluiting – deze kabels staan ook wel bekend als Mode 1 of draagbare EV laadkabels. Deze kabels zijn vergelijkbaar met wat je ziet bij grote apparaten zoals koelkasten en wasmachines. De stekker met 3 pinnen kan in een huishoudstekker worden gestoken terwijl het andere uiteinde de stekker van het voertuig is. Deze worden niet extreem veel gebruikt, al zien we dat sommige autofabrikanten toch kiezen voor deze kabels.
  • Type 1 – type 1 kabels zijn de tweede soort kabels die je kunt vinden. Deze maken het mogelijk om snel te laden met een vermogen van 3,7kW-7,4kW AC. Het ontwerp is voorzien van een vijftal verschillende pinnen. Deze stekker wordt meestal gebruikt bij automodellen in delen van Azië, al zien we ze soms ook in Europa. Het kan moeilijk zijn om Type 1 laders en laadstations te vinden in Nederland nu dit niet de standaard is. Dit maakt het dan ook wat lastiger om een auto te rijden met dit type lader.
  • Type 2 – dit is een 7-pins stekker die de standaard is voor de Europese markt. Het biedt de mogelijkheid snel op te laden met een uitgangsvermogen van 3,7 kW-7 kW wisselstroom. Dit levert een geschatte actieradius per uur opladen op van 40 kilometer. Een uitzondering op deze norm zijn de Tesla Superchargers. Zij leveren gelijkstroom op Type 2-aansluitingen. Het uitgangsniveau is 130 kW. Dit is een stekker die steeds meer wordt gebruikt.
  • IEC 60309 – dit zijn AC-stekkers die vaak worden gebruikt met MK-commando contactdozen in Europa. De stekkers zijn populair bij het opladen van industriële voertuigen met hoog vermogen dankzij hun capaciteit om hoge spanning en stroomsterkte te kanaliseren. Ze zijn ook zeer geschikt voor gebruik buitenshuis omdat ze goed bestand zijn tegen blootstelling aan water, vuil en stof. Mocht je een auto hebben met deze aansluiting dan is het vaak wel mogelijk om een laadpaal te vinden, dit maakt het mogelijk om hem eenvoudig op te laden.
  • CCS - dit is een gewijzigde en verbeterde versie van de Type 2-stekker. Hij voegt twee extra stroomcontactpunten toe die het sneller laden nog makkelijker maken dan voorheen. Deze laders maken het mogelijk om te kiezen uit zowel AC- als DC-laden met een uitgangsvermogen dat varieert van 50kW-350kW. De standaard optie om te kiezen is die van 50 kW.
  • CHAdeMO – deze kabels en stekkers bieden snel opladen met een capaciteit tot 50kW DC. Ze zijn meestal wel beschikbaar bij openbare oplaadpunten. Deze soort kabel is compatibel met een verscheidenheid van merken waaronder Toyota, Honda, Nissan, Mazda, en Mitsubishi. Tesla Superchargers kunnen ook gebruik maken van dit oplaadsysteem, maar hiervoor heb je een aangepaste Type 2 Mennekes stekker nodig. Deze stekker krijg je uiteraard bij de aanschaf van jouw auto.

Moet ik een gelijkstroom- of wisselstroomlaadkabel kopen?

Een vraag die veel mensen hebben is of ze een gelijkstroomkabel of een wisselstroomlaadkabel moeten hebben voor het opladen van hun elektrische auto. In ons land wordt ons lichtnet aan de muur geleverd als wisselstroom (ook wel bekend als AC). Moderne elektronica die we regelmatig gebruiken werkt op gelijkstroom (ook wel bekend als DC). Er is dus iets nodig dat de wisselstroom van een stopcontact omzet in gelijkstroom en dat wordt omgezet tijdens het opladen. Gelijkstroom wordt ook gebruikt door de accu's in een elektrische auto. Daarom is er een lader geïntegreerd in het voertuig, die de wisselstroom omzet in gelijkstroom en vervolgens in het batterijpakket.

Voor de meesten is de oplaadtijd thuis niet de grootste factor, maar een voertuig met een minder krachtige ingebouwde lader zal niet sneller opladen door het gebruik van slimme laders en dergelijke. Direct gelijkstroom laden komt veel minder vaak voor, maar is wel beschikbaar bij verschillende soorten oplaadpalen. AC wordt omgezet in DC op het punt van toevoer waarbij de stroom rechtstreeks naar de batterij gaat. Omdat de boordapparatuur wordt omzeild, gaat het laden veel sneller. Het nadeel is wel dat dit wat lastiger is om te doen.


Kies de juiste kabel voor jouw auto

We hopen dat je dankzij de informatie uit dit artikel een beter beeld hebt gekregen bij het kopen van een goede kabel voor jouw elektrische auto. Met de juiste kabel weet je zeker dat je jouw auto tenminste op de juiste manier kan opladen. Belangrijk is echt om even goed stil te staan bij de vraag welke kabel je nodig hebt. wat je namelijk niet wilt hebben is dat je er achteraf achter komt dat je een verkeerde keuze hebt gemaakt. Doe dus echt even onderzoek en bekijk goed welke kabel er nodig is voor jouw auto.